2019-1-HU01-KA116-060424 - Tanulói mobilitás, Chemnitz 2019 . szeptember 14 - október 12.
Tanulóink 2019.09.14-én utaztak ki Németország Chemnitz városába, hogy részt vegyenek az Erasmus+ keretein belül szervezett szakmai és tanulmányi képzésen.
A cél az volt, hogy elsajátítsák egy projekt munka keretén belül a 3D tervezés alapjait, kivitelezzenek egy konkrét megvalósítandó feladatot, majd az elkészült munka alapján részt vegyenek egy Lipcsében szervezett versenyben , ahol a saját maguk által tervezett és megépített eszköz segítségével győzzék le az akadálypályákat. (Internationale Meisterschaft für Solar Modellfahrzeuge solaris CUP Deutschland 2019).
A projekt tanulással kezdődött, ahol a diákok az Autodesk Fusion 360 program használatát sajátították el a szervezők által biztosított oktatóteremben. A szoftver segítségével a 3D modellezést, tervezést tanulták meg, mely során a fő cél az volt, hogy a projekt végére megépítendő napelemes autó kivitelezése megvalósuljon és versenyképes legyen. A tanulók által alkotott csapatok kaptak napelemet, illetve az ezzel meghajtandó motort, melyet bele kellett tervezni a feladatba (méretek miatt szükséges volt). A szoftver használatának és működésének elsajátítása után, a 3D nyomtatás során fontos optimalizációt is el kellett végezni a megtervezett alkatrészeken. Az Autodesk programban megalkotott alkatrészek (kerekek, alváz, tető, összekötő elemek) kinyomtatásra kerültek 3D nyomtató segítségével.
A megtervezett alkatrészek kinyomtatása előtt próbanyomtatást is végeztek tanulóink, ahol a nyomtató konkrét működését, a nyomtatási felület előkészítését – a kidolgozott modell átküldését az eszközre – gyakorolták be.
A projekt munka eredményeként a tanulók kis csoportokra osztva a 3D nyomtatással készült alkatrészek, előre biztosított áttételek és napelem, valamint egyéb egyszerű anyagok (pl.: ragasztó, fa, keménypapír, drót stb.) felhasználásával létrehoztak egy napelemmel működő modell autót. A lipcsei „Messe „ keretében szervezett verseny oklevélszerzéssel zárult, több akadálypályát sikeresen teljesítettek a megépített járművek.
Amikor nem a képzésen voltak a tanulók, akkor egyéb szakmai és ismeretterjesztő programokon vettek részt. A szervezett céglátogatások igen hasznosak voltak olyan szempontból, hogy az ipari környezetet is megismerhessék diákjaink és betekintést nyerjenek egy nagy cég elvárásaiba, munkaszervezésébe, munkakörülményeibe. Többek között meglátogatták a helyi Siemens gyárat, ahol különböző kapcsolóberendezéseket és nagyteljesítményű villamossági szekrényeket, vezérléseket szereltek össze.
Egyéb cégek nyílt napján is részt vettek tanulóink, ahol hatalmas gyárépületeket járhattak be és itt is tartottak nekik ismertetőket a – különböző fémmunkákat végző, több millió eurós –berendezések működéséről.
Ezek között volt 3D nyomtatással, napelem panel gyártással, elektronikai eszközök gyártásával és egy vas és acél öntéssel foglalkozó vállalat is. Ezeken a látogatásokon a tanulók először minden esetben egy, a vállalat profilját és tevékenységét bemutató előadást hallhattak angol nyelven, majd azután gyárbejáráson vehettek részt. Ennek során bepillantást kaptak a németországi szakmunkások gyakorlati képzésébe és a pályakezdők elhelyezésének, tapasztalatszerzésének módozataiba. Külön kiemelendő a megújuló energiával, napelem technológiával foglalkozó cégnél tett látogatás, amely rendkívül sok új információt szolgáltatott a megújuló energia ezen formájának nyugat- európai felhasználásáról, hiszen e téren hazánk nincs még olyan fejlettségi szinten, mint Németország.
A tanulók több kulturális programon is részt vettek (pl. Chemnitz: Vízi Kastély, Iparmúzeum, kalandpálya, Német Érchegységben található bányamúzeum). Ezeken keresztül képet kaphattak az itt élők életéről, kultúrájáról, és a város ipari történetéről. Olyan találmányokkal ismerkedhettek meg, melyek feltalálói chemnitzi kötődésűek voltak.
A különböző szakmai napokon, a modellező szoftver képzésen, kirándulásokon megtanulták és megtapasztalták diákjaink, hogy miként lehet hasznosítani gyakorlatban a megszerzett tudást és hogyan lehet szélesíteni a látókört. Fejlesztették nyelvi és kommunikációs képességeiket, megtapasztalták a csoportos együttműködés fontosságát. Rávilágított ezen Erasmus+ program más országok kultúrájára, várostörténetére, helyi szokásaira, melyek fontosak Németország számára, de tanulóink fejlődéséhez is igen hasznosan járult hozzá.
(ide kattintva megnézheted a lipcsei verseny általunk készített képes PDF szórólapját)